Přeskočit na obsah

Repozitář publikační činnosti

    • čeština
    • English
  • čeština 
    • čeština
    • English
  • Přihlásit se
Zobrazit záznam 
  •   Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Filozofická fakulta
  • Zobrazit záznam
  • Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Filozofická fakulta
  • Zobrazit záznam
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rezkova věcnost a její techniky

( Rezek’s “Matter-of-Factness” and Its Techniques )

původní článek
Creative Commons License IconCreative Commons BY Icon
vydavatelská verze
  • žádná další verze
Thumbnail
File can be accessed.Získat publikaci
Autor
Kolman, VojtěchORCiD Profile - 0000-0001-5926-9694WoS Profile - M-5867-2017Scopus Profile - 26034235300
Datum vydání
2025
Publikováno v
Filosofický časopis
Ročník / Číslo vydání
73 (2)
ISBN / ISSN
ISSN: 0015-1831
ISBN / ISSN
eISSN: 2570-9232
Metadata
Zobrazit celý záznam
Kolekce
  • Filozofická fakulta

Tato publikace má vydavatelskou verzi s DOI 10.46854/fc.2025.2r.243

Abstrakt
Esej rekonstruuje pojem věcnosti ve filosofii Petra Rezka a její zakotvení v imanenci naší zkušenosti, resp. v napětí, které vyvolávají dva požadavky na ni vázané: (1) podmíněnost věci tím, jak se jeví, a (2) současná odlišnost této věci od jevu. Tyto požadavky vytvářejí potřebu imanentních technik, jak se k věci přiblížit, chceme-li jí porozumět, aniž by byla přehlédnuta či rovnou zničena. Určující pro jejich identifikaci se ukáže být pojem kýče, a to v kontrastu k pojmu umění na straně jedné a věcnosti na straně druhé. Rozpracováním tohoto kontrastu nakonec dospějeme k přímému ztotožnění věcnosti s pojmem napětí, jak to Rezek ve své pozdní filosofii činí na pozadí "nové fenomenologie" Hermanna Schmitze.
 
The essay reconstructs the notion of "matter-of-factness" (Sachlichkeit, věcnost) in Petr Rezek's philosophy and its roots in the immanence of our experience-or more precisely, in the tension generated by two requirements that are bound to it: (1) the thing's (or fact's) dependence on its appearance and (2) its difference from the appearance. These requirements create the need for immanent techniques for approaching the thing, should we wish to understand it without either overlooking or outright destroying. The notion of kitsch, in contrast to the notion of art on the one hand and matter-of-factness on the other, proves crucial for identifying these techniques. By elaborating on this contrast, we finally arrive at a direct identification of matter-of-factness with the notion of tension, as Rezek does in his late philosophy in the context of Hermann Schmitz's "new phenomenology".
Zobrazit v dalších jazycích
Klíčová slova
Petr Rezek, věcnost, konflikt, opakování, celek a část, hranice, kýč, imanence, nová fenomenologie
 
Petr Rezek, matter-of-factness, conflict, repetition, whole and part, boundaries, kitsch, immanence, new phenomenology
Zobrazit v dalších jazycích
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/3130
Zobraz publikaci v dalších systémech
WOS:001490636100004
Licence

Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ 4.0 International

Zobrazit podmínky licence

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publication-version-

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV
 

 

O repozitáři

O tomto repozitářiAkceptované druhy výsledkůPovinné popisné údajePoučeníCC licence

Procházet

Vše v DSpaceKomunity a kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV