Přeskočit na obsah

Repozitář publikační činnosti

    • čeština
    • English
  • čeština 
    • čeština
    • English
  • Přihlásit se
Zobrazit záznam 
  •   Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Filozofická fakulta
  • Zobrazit záznam
  • Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Filozofická fakulta
  • Zobrazit záznam
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Aristotle on the Essence of Human Thought

monografie
Creative Commons License IconCreative Commons BY IconCreative Commons NC IconCreative Commons NC Icon
vydavatelská verze
  • žádná další verze
Thumbnail
File can be accessed.Získat publikaci
Autor
Roreitner, RobertORCiD Profile - 0000-0002-6960-8079WoS Profile - A-7664-2018Scopus Profile - 56841663300
Corcilius, Klaus
Falcon, Andrea
Datum vydání
2024
Nakladatel / Místo vydání
Oxford University Press (Oxford)
ISBN / ISSN
ISBN: 978-0-19-892179-0
Metadata
Zobrazit celý záznam
Kolekce
  • Filozofická fakulta

Tato publikace má vydavatelskou verzi s DOI 10.1093/9780198921820.001.0001

Abstrakt
This book is concerned with Aristotle's definition of the human capacity for rational thinking (nous) offered in De anima. For Aristotle, nous is the principle, and ultimate explanans, of all the phenomena of human thinking. The book presents an in-depth interpretation of De anima III 4-8 as a single and coherent philosophical argument. More specifically, the book argues for the following views: (i) Rationalism. Humans come to know the world via two fundamentally different cognitive powers: nous and perception. They are fundamentally different cognitive powers because the nature of their corresponding object is fundamentally different;(ii) Essentialism. The human power for thinking is defined as a capacity for directly grasping the essences of everything there is, including itself. It is this very capacity that Aristotle shows to be the principle of all other kinds of human thinking;(iii) Separatism. Human nous is unmixed with the body, has no dedicated bodily organ, and is separable from the body. As a result, it cannot be assimilated to any of the other parts of the soul. While nous belongs to our essence as human beings, it is not part of the natural world;(iv) Embeddedness in the cognitive soul. Human nous is embedded in a cognitive soul. Among other things, this means that the distinctive activity of human nous-thinking-can only take place in the context of a larger set of activities which are common to the body and the soul.
Klíčová slova
Aristotle, Essence, Soul, Rationality, Intellect
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/2835
Licence

Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Nezpracovávejte 4.0 International

Zobrazit podmínky licence

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publication-version-

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV
 

 

O repozitáři

O tomto repozitářiAkceptované druhy výsledkůPovinné popisné údajePoučeníCC licence

Procházet

Vše v DSpaceKomunity a kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV