Skip to main content

Research publications repository

    • čeština
    • English
  • English 
    • čeština
    • English
  • Login
View Item 
  •   CU Research Publications Repository
  • Vysokoškolské ústavy
  • Environment Center
  • View Item
  • CU Research Publications Repository
  • Vysokoškolské ústavy
  • Environment Center
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Metodika vzdělávání k odpovědné spotřebě a životnímu stylu

( Methodology of the Education for Responsible Consumption and Lifestyle )

certified methodology
Creative Commons License IconCreative Commons BY IconCreative Commons SA Icon
published version
  • no other version
Thumbnail
File can be accessed.Get publication
Author
Dlouhá, JanaORCiD Profile - 0000-0002-9660-5594WoS Profile - I-7773-2014Scopus Profile - 55939518800
Kroufek, Roman
Neprašová, Simona
Jančaříková, KateřinaORCiD Profile - 0000-0003-4339-9990WoS Profile - H-6002-2011Scopus Profile - 56193278900

Show other authors

Publication date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Environment Center
Abstract
Metodika vychází z dosavadního teoretického poznání a zkušeností s tvorbou a realizací programu zaměřeného na utváření spotřebních zvyklostí ve vzdělávání, reflektuje současné trendy dané oblasti i diskuse probíhající v mezinárodním i českém kontextu. Představuje hlavní principy takového vzdělávání i postupy při jejich uplatnění v praxi vzdělávání mateřských škol, základních škol 1. a 2. stupně a středních škol. Integruje přitom hledisko odborné (nové vědecké pojmy a koncepty odpovědné spotřeby) i pedagogické (zásady vzdělávání k udržitelnosti s důrazem na transformativní učení); využívá přístupy zaměřené na osobnostní rozvoj ve všech doménách učení: kognitivní, sociálně-emocionální a behaviorální) a diskutuje uplatnění v konkrétních vzdělávacích programech. V této praktické rovině ukazuje, jak téma odpovědné spotřeby začlenit do vzdělávacích programů na různých úrovních (od MŠ po SŠ).
 
This methodological material is based on current theoretical knowledge and the experience of developing and implementing a program focused on the formation of consumer habits in the context of formal education, and reflects current trends in the field and discussions taking place in international and Czech contexts. It presents the main principles and procedures for their application in practice (at the level of kindergarten, primary and secondary schools); integrates the relevant scientific aspects (new scientific terms and concepts concerning responsible consumption) and pedagogical approaches (principles of education for sustainability with an emphasis on transformative learning). The material pays attention to pupils' development of all learning domains (cognitive, socio-emotional and behavioural), and discusses the application of these concepts in specific educational programs. At this practical level, it demonstrates how to integrate the topic of consumption from kindergarten to secondary school curricula.
Show in other languages
Keywords
Odpovědná spotřeba, udržitelný životní styl, transformativní učení, vzdělání pro budoucnost, metody pro praxi, hodnocení
 
Responsible consumption, sustainable lifestyle, transformative learning, education for the future, methods for practice, evaluation
Show in other languages
Permanent link
https://hdl.handle.net/20.500.14178/2432
License

Full text of this result is licensed under: Creative Commons Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0 International

Show license terms

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publication-version-

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

About Repository

About This RepositoryResearch outputs typologyRequired metadataDisclaimerCC Linceses

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsWorkplacesBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionWorkplacesBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV