Multiplatformní aplikace jako prostředek pro chápání hudebního výraziva
( Multiplatform Applications as a Means of Understanding Musical Expression )

Datum vydání
2025Publikováno v
Gramotnost, pregramotnost a vzděláváníNakladatel / Místo vydání
Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakultaRočník / Číslo vydání
9 (1)ISBN / ISSN
ISSN: 2533-7882ISBN / ISSN
eISSN: 2533-7890Informace o financování
TA0//TQ01000014
Metadata
Zobrazit celý záznamKolekce
Tato publikace má vydavatelskou verzi s DOI 10.14712/25337890.4990
Abstrakt
Porozumění hudbě přináší podobné problémy jako porozumění cizímu jazyku. Přitom právě toto je nutné nejen k recepci, ale také k vlastnímu vyjadřování. To bývá v praxi omezeno tím, že jedinec neovládá notopis, hru na nástroj apod. Multiplatformní aplikace, která bude představena v tomto příspěvku, je nástroj k překonávání těchto překážek, když supluje jinak dlouhodobě osvojované dovednosti, a umožňuje tak pohyb v hudebním prostoru - rozpoznávání hudebně výrazových prostředků, hodnocení jejich vlastností a operace s nimi. Článek seznamuje čtenáře s multiplatformní aplikací ověřovanou ve výuce hudební výchovy ve čtvrtých třídách ZŠ, s podpůrnou metodickou příručkou a s vývojem didaktického hudebního testu, který tvoří nedílnou součást aplikace.
Understanding music presents challenges comparable to those of understanding a foreign language. Yet such understanding is essential not only for reception but also for personal expression. In practice, this expression is often limited by the individual’s lack of skills such as music notation literacy, instrumental performance, and related competencies. The multi-platform application introduced in this article serves as a tool for overcoming these barriers by simulating skills that would otherwise require long-term acquisition. In doing so, it enables users to engage with the musical domain—identifying expressive devices, assessing their qualities, and performing operations with them. The article presents a multi-platform application tested in the context of music education in fourth-grade primary school classes. It is accompanied by a methodological guide and includes the development of a didactic music test, which forms an integral part of the application.
Klíčová slova
hudba jako prostředek komunikace, hudební činnosti, hudebnost, multiplatformní aplikace
music as a means of communication, musical activities, musical skills, multiplatform applications.
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/3278Licence
Tento výsledek je zpřístupněn v režimu gratis open access, tj. pouze pro čtení. V souladu s § 30 zákona č. 121/2000 Sb., autorského zákona, lze plný text z repozitáře také stáhnout, případně vytisknout, ale pouze pro osobní potřebu.
