Jak interpretovat ústavní kompetence?
( How to interpret the constitutional powers? )

Datum vydání
2025Informace o financování
MSM//EH23_025/0008690
Metadata
Zobrazit celý záznamKolekce
Abstrakt
Příspěvek se zabývá metodologickými výzvami při interpretaci ústavních kompetencí v českém ústavním právu. Upozorňuje na absenci ucelené teorie a přibližuje mezeru v poznání mezi obecnou jurisprudencí, ústavní teorií a doktrínou a reálným výkonem pravomocí státních orgánů. Autor analyzuje současný judikatorní přístup, institucionální hlediska a komparativní aspekty, přičemž zvláštní důraz klade na význam povahy zmocňovacích norem ve vztahu k možnosti užití testu proporcionality, ústavněprávního diskurzu, role nepsaného práva a přístup k soudnímu přezkumu. Cílem je otevřít debatu o systematičtějším přístupu k interpretaci ústavních zmocnění a navrhnout směry dalšího výzkumu.
This presentation explores the methodological challenges of interpreting constitutional powers within the Czech constitutional law. It highlights a significant knowledge gap at the intersection of general jurisprudence, national constitutional theory and doctrine, and the practical exercise of state authority. The author examines existing jurisprudential approaches, institutional dimensions, and comparative political considerations, placing special emphasis on the importance of the nature of the empowering (power-conferring) norms in relation to the possibility of applying the proportionality test, the role of constitutional discourse, unwritten norms, and judicial review practices. The aim is to initiate a structured debate on the interpretation of constitutional authorizations and propose avenues for further research.
Klíčová slova
ústava, ústavní právo, metodologie, interpretace, proporcionalita, kompetence, zmocnění, pravomoc, dělba moci, právní norma
constitution, constitutional law, methodology, interpretation, proportionality, competence, empowerment, authority, power, separation of powers, legal norm
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/3210Licence
Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ 4.0 International
