Hudební dovednosti učitele pohledem pedagogů mateřských škol – první výsledky výzkumného šetření
( Teachers' musical skills as seen by kindergarten teachers - first results of a research investigation )

Autor
Chumchal, Jan
Datum vydání
2024Publikováno v
Aura musicaRočník / Číslo vydání
15 (neuvedeno)ISBN / ISSN
ISSN: 1805-4056ISBN / ISSN
eISSN: 2788-3515Informace o financování
UK/COOP/COOP
Metadata
Zobrazit celý záznamKolekce
Abstrakt
Příspěvek přináší první výsledky výzkumného šetření, jehož cílem je zmapovat hudební dovednosti potřebné pro realizaci hudební výchovy v preprimárním vzdělávání z pohledu pedagogů MŠ. Naším záměrem bylo získat informace o názorech pedagogů MŠ na to, jaké dovednosti by měli mít učitelé v praxi, aby dokázali optimálně rozvíjet hudební dovednosti dětí v předškolním věku. Získaná data podpoří inovace vzdělávacích programů a budou zdrojem pro tvorbu nových didaktických materiálů určených pro výuku didakticky orientovaných hudebněvýchovných předmětů na úrovni bakalářského studia a středoškolského oboru předškolní a mimoškolní pedagogika. Výzkum ukázal, že současní pedagogové v předškolním vzdělávání mají ucelenou představu a vysoká očekávání od absolventů příslušných studijníchprogramů v oblasti hudební gramotnosti a hudebně-didaktických kompetencí.
This paper presents the preliminary findings of a study aimed at identifying the musical competencies essential for music education in pre-school settings, as perceived by pre-school educators. The objective was to gather insights into the perspectives of pre-school teachers regarding the requisite skills for effectively fostering musical development of young children. The data obtained will support the innovation of educational programmes. They will be a source for the creation of new didactic materials designed for the teaching of didactically oriented music education subjects at the level of bachelor studies and vocational upper secondary education in pre-school and out-of-school pedagogy. The research indicates that contemporary pre-school educators possess a comprehensive understanding and hold high expectations for graduates of relevant study programs in terms of musical literacy and musicdidactic competencies.
Klíčová slova
Hudební výchova, příprava učitelů, preprimární vzdělávání, hudebněpedagogický výzkum
Music education, teacher preparation, pre-primary education, music education research
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/3163Licence
Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně 4.0 International