Přeskočit na obsah

Repozitář publikační činnosti

    • čeština
    • English
  • čeština 
    • čeština
    • English
  • Přihlásit se
Zobrazit záznam 
  •   Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Pedagogická fakulta
  • Zobrazit záznam
  • Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Pedagogická fakulta
  • Zobrazit záznam
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Prožívání státních závěrečných zkoušek studenty a reflexe tohoto prožívání jejich učiteli

( Students’ experience of the final state exams and their teachers’ perception of this experience )

původní článek
Creative Commons License IconCreative Commons BY Icon
cs
vydavatelská verze
  • žádná další verze
Thumbnail
File can be accessed.Získat publikaci
Autor
Stará, JanaORCiD Profile - 0000-0002-7520-9226
Krčmářová, TerezaORCiD Profile - 0000-0003-2496-2717
Crespo Lopes, Juliana
Datum vydání
2024
Publikováno v
Studia paedagogica
Ročník / Číslo vydání
29 (1)
ISBN / ISSN
ISSN: 1803-7437
ISBN / ISSN
eISSN: 2336-4521
Informace o financování
UK/COOP/COOP
Metadata
Zobrazit celý záznam
Kolekce
  • Pedagogická fakulta

Tato publikace má vydavatelskou verzi s DOI 10.5817/SP2024-1-5

Abstrakt
Ve studii vycházíme z analýz odpovědí na uzavřené i otevřené otázky dotazníkového šetření provedeného na vzorku 50 studentů učitelství pro 1. stupeň ZŠ na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy bezprostředně po vykonání státní závěrečné zkoušky (SZZ). Vedle zkoumání prožívání SZZ studenty jsme se zaměřili také na to, jak toto prožívání reflektovali jejich zkoušející, a to prostřednictvím analýzy skupinových rozhovorů s 12 vysokoškolskými učiteli. Výsledky ukazují, že většina studentů při SZZ prožívala nervozitu a strach, přičemž značnou část z nich se podařilo examinátorům uklidnit. Studenti pro zvládání stresu využívali různé copingové strategie. Mnozí očekávali výraznou emocionální podporu a spravedlivý i profesionální přístup zkoušejících. Někteří však měli tendenci odmítat možnost řešit stres samostatně a aktivně, přičemž jeho existenci do značné míry přisuzovali zkoušejícím. Examinátoři naopak vnímali stres studentů jako přirozený, nadměrný stres pak spojovali s jejich nepřipraveností nebo nízkou odolností. Přitom se sami cítili projevy stresu u studentů znejistěni. Tento pohled kontrastuje s tvrzením studentů, že pro přípravu udělali maximum. Výsledky vedou k zamyšlení nad tím, zda jsou očekávání vyučujících týkající se vysoké míry autonomního učení současných studentů realistická, v čem jsou studenti učitelství pro 1. stupeň specifickí a jaké změny v průběhu studia a pojetí SZZ by mohly zvýšit spokojenost obou stran.
 
In this study, we examine the experience of state final exams. We draw on analyses of responses to closed and open-ended questionnaire items from 50 primary school teacher training students at the Faculty of Education, Charles University, immediately after taking the state final exams. We complement the research on students' experiences with research on how their examiners reflected on these experiences. Here we draw on the analysis of group interviews with 12 university teachers. The results show that while most students experienced anxiety during these exams, a significant proportion of them could be reassured by the examiners. Students used a variety of coping strategies. Many expected strong emotional support and a fair and professional approach from the examiners. Some tendedto reject the opportunity to actively deal with the stress themselves and largely attributed responsibility for it to the examiners. The latter felt distressed by students' expressions of stress, perceived students' stress in state final examinations as normal, and associated excessive stress with students' unpreparedness. This contrasts with the fact that most students stated they had done their best to prepare. The results make one wonder whether university teachers' expectations for high levels of autonomous learning among current students are realistic, whether and in what ways the students of primary school teaching are unique and what changes in the study and final examinations are desirable and would increase the satisfaction of both parties.
Zobrazit v dalších jazycích
Klíčová slova
vysokoškolské vzdělávání učitelů, státní závěrečné zkoušky, prožívání zkoušek studenty, úzkost ze zkoušek, stres studentů, copingové strategie, vysokoškolský učitel
 
pre-service, teacher training, university final exams, students’ experience of final exams, exam anxiety, student stress, coping strategies, university teacher
Zobrazit v dalších jazycích
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/3150
Licence

Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ 3.0 CZ

Zobrazit podmínky licence

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publication-version-

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV
 

 

O repozitáři

O tomto repozitářiAkceptované druhy výsledkůPovinné popisné údajePoučeníCC licence

Procházet

Vše v DSpaceKomunity a kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV