Prožívání státních závěrečných zkoušek studenty a reflexe tohoto prožívání jejich učiteli
( Students’ experience of the final state exams and their teachers’ perception of this experience )

Datum vydání
2024Publikováno v
Studia paedagogicaRočník / Číslo vydání
29 (1)ISBN / ISSN
ISSN: 1803-7437ISBN / ISSN
eISSN: 2336-4521Informace o financování
UK/COOP/COOP
Metadata
Zobrazit celý záznamKolekce
Tato publikace má vydavatelskou verzi s DOI 10.5817/SP2024-1-5
Abstrakt
Ve studii vycházíme z analýz odpovědí na uzavřené i otevřené otázky dotazníkového šetření provedeného na vzorku 50 studentů učitelství pro 1. stupeň ZŠ na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy bezprostředně po vykonání státní závěrečné zkoušky (SZZ). Vedle zkoumání prožívání SZZ studenty jsme se zaměřili také na to, jak toto prožívání reflektovali jejich zkoušející, a to prostřednictvím analýzy skupinových rozhovorů s 12 vysokoškolskými učiteli. Výsledky ukazují, že většina studentů při SZZ prožívala nervozitu a strach, přičemž značnou část z nich se podařilo examinátorům uklidnit. Studenti pro zvládání stresu využívali různé copingové strategie. Mnozí očekávali výraznou emocionální podporu a spravedlivý i profesionální přístup zkoušejících. Někteří však měli tendenci odmítat možnost řešit stres samostatně a aktivně, přičemž jeho existenci do značné míry přisuzovali zkoušejícím. Examinátoři naopak vnímali stres studentů jako přirozený, nadměrný stres pak spojovali s jejich nepřipraveností nebo nízkou odolností. Přitom se sami cítili projevy stresu u studentů znejistěni. Tento pohled kontrastuje s tvrzením studentů, že pro přípravu udělali maximum. Výsledky vedou k zamyšlení nad tím, zda jsou očekávání vyučujících týkající se vysoké míry autonomního učení současných studentů realistická, v čem jsou studenti učitelství pro 1. stupeň specifickí a jaké změny v průběhu studia a pojetí SZZ by mohly zvýšit spokojenost obou stran.
In this study, we examine the experience of state final exams. We draw on analyses of responses to closed and open-ended questionnaire items from 50 primary school teacher training students at the Faculty of Education, Charles University, immediately after taking the state final exams. We complement the research on students' experiences with research on how their examiners reflected on these experiences. Here we draw on the analysis of group interviews with 12 university teachers. The results show that while most students experienced anxiety during these exams, a significant proportion of them could be reassured by the examiners. Students used a variety of coping strategies. Many expected strong emotional support and a fair and professional approach from the examiners. Some tendedto reject the opportunity to actively deal with the stress themselves and largely attributed responsibility for it to the examiners. The latter felt distressed by students' expressions of stress, perceived students' stress in state final examinations as normal, and associated excessive stress with students' unpreparedness. This contrasts with the fact that most students stated they had done their best to prepare. The results make one wonder whether university teachers' expectations for high levels of autonomous learning among current students are realistic, whether and in what ways the students of primary school teaching are unique and what changes in the study and final examinations are desirable and would increase the satisfaction of both parties.
Klíčová slova
vysokoškolské vzdělávání učitelů, státní závěrečné zkoušky, prožívání zkoušek studenty, úzkost ze zkoušek, stres studentů, copingové strategie, vysokoškolský učitel
pre-service, teacher training, university final exams, students’ experience of final exams, exam anxiety, student stress, coping strategies, university teacher
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/3150Licence
Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ 3.0 CZ