Přeskočit na obsah

Repozitář publikační činnosti

    • čeština
    • English
  • čeština 
    • čeština
    • English
  • Přihlásit se
Zobrazit záznam 
  •   Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Pedagogická fakulta
  • Zobrazit záznam
  • Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Pedagogická fakulta
  • Zobrazit záznam
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

How Affective Relationships and Classroom Norms Shape Perceptions of Aggressor, Victim, and Defender Roles

původní článek
Creative Commons License IconCreative Commons BY Icon
vydavatelská verze
  • žádná další verze
Thumbnail
File can be accessed.Získat publikaci
Autor
Lintner, Tomas
Klocek, Adam
Ropovik, IvanORCiD Profile - 0000-0001-5222-1233WoS Profile - J-7404-2015Scopus Profile - 56095404500
Kollerová, Lenka

Zobrazit další autory

Datum vydání
2025
Publikováno v
Aggressive Behavior
Ročník / Číslo vydání
51 (1)
ISBN / ISSN
ISSN: 0096-140X
ISBN / ISSN
eISSN: 1098-2337
Metadata
Zobrazit celý záznam
Kolekce
  • Pedagogická fakulta

Tato publikace má vydavatelskou verzi s DOI 10.1002/ab.70020

Abstrakt
Reputational peer nominations are a common method for measuring involvement in aggression-related behaviors, encompassing the roles of aggressor, victim, and defender, but may be influenced by students' affective (dis)liking relationships. This social network study investigated whether dyad- and group-level (dis)liking relationships affect perceptions of classmates' involvement in physical aggression and explored the moderating roles of classroom moral disengagement and defending norms. The study employed a longitudinal design with two time points 6 months apart, encompassing 27 classrooms and 632 early adolescents. Using multiplex stochastic actor-oriented modeling, we found that liking, but not disliking, significantly influenced perceptions. Liking a classmate increased the likelihood of perceiving them as a defender. Moreover, students' own perceptions (aggressor, victim, and defender nominations) were shaped by the perceptions of classmates they liked, while classroom moral disengagement reduced this influence for defender nominations. Results on classroom defending norms were mixed. Our findings underscore the importance of accounting for students' liking relationships and classroom-level norms to reduce bias in peer nominations and improve the accuracy of assessments of aggression-related behaviors.
Klíčová slova
bullying, classroom bullying norms, defending, liking and disliking, multiplex social networks, physical aggression, SAOM, victimization,
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/3098
Zobraz publikaci v dalších systémech
WOS:001406964100001
SCOPUS:2-s2.0-85216313541
PUBMED:39871752
Licence

Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ 4.0 International

Zobrazit podmínky licence

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publication-version-

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV
 

 

O repozitáři

O tomto repozitářiAkceptované druhy výsledkůPovinné popisné údajePoučeníCC licence

Procházet

Vše v DSpaceKomunity a kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV