Skip to main content

Research publications repository

    • čeština
    • English
  • English 
    • čeština
    • English
  • Login
View Item 
  •   CU Research Publications Repository
  • Vysokoškolské ústavy
  • Environment Center
  • View Item
  • CU Research Publications Repository
  • Vysokoškolské ústavy
  • Environment Center
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Syntéza kreativního učení a vzdělávání pro udržitelný rozvoj v České republice

( Synthesis of creative learning and education for sustainable development in the Czech Republic )

original article
Creative Commons License IconCreative Commons BY Icon
published version
  • no other version
Thumbnail
File can be accessed.Get publication
Author
Macháčková Henderson, LauraORCiD Profile - 0000-0001-9711-6699WoS Profile - P-4588-2016Scopus Profile - 55318711200
Kuříková, MichaelaORCiD Profile - 0000-0001-9808-0173
Kroufek, Roman
Publication date
2021
Published in
Envigogika
Volume / Issue
16 (2)
ISBN / ISSN
ISSN: 1802-3061
Metadata
Show full item record
Collections
  • Environment Center
  • Faculty of Education

This publication has a published version with DOI 10.14712/18023061.628

Abstract
Tento článek pojednává o pedagogickém přístupu Vzdělávání pro budoucnost (VpB) propojujícím dva vzájemně provázané podpůrné modely kompetencí: Klíčové kompetence pro udržitelnost (Rieckmann 2017) a Kreativní vzdělávání a model Kreativní návyky mysli (Lucas, Claxton, & Spencer, 2013). Uvedený přístup se týká některých problémů implementace vzdělávání pro udržitelný rozvoj tím způsobem, kdy žáci sami stanovují svou vizi a svůj závazek k provedení změny. Je tak třeba přejít k participativním, socio-konstruktivistickým, transformativním modelům. Článek shrnuje, jak se projekt vztahuje k Akční kompetenci (Jensen & Schnack, 1997) a modelu participace (Lundy, 2007), za účelem vytvoření efektivního přístupu k rozvoji udržitelných kompetencí a rozvoji sebepojetí žáků jako aktérů změny. Popisuje implementaci pilotního projektu VpB ve čtyřech třídách základních škol (1.-9. třída) a pozitivní dopad rozvoje kompetencí u účastníků.
 
This article discusses the Education for the Future (EFF) pedagogical approach linking two mutually supportive competence models: Key Competencies for Sustainability (Rieckmann 2017) and the Creative Habits of Mind model (Lucas, Claxton, & Spencer, 2013). The article describes some of the challenges of implementing education for sustainable development in such a way that students themselves develop their own vision and commitment to making change. It is therefore necessary to move to participatory, socio-constructivist, transformative teaching models. The authors summarise how the project relates to Action Competence (Jensen & Schnack, 1997) and the Lundy Model of Participation (Lundy, 2007), in order to create an effective approach to developing sustainable competencies and developing stu-dents' self-perception as agents of change. It describes the implementation of the EFF pilot project in four primary school classes (grades 1-9) and the positive impact of competence development in participants.
Show in other languages
Keywords
Vzdělávání pro budoucnost, klíčové kompetence pro udržitelnost, kreativní vzdělávání, participace, kreativní návyky mysli
 
Education for the future, key competences for sustainability, creative education, participation, creative habits of mind
Show in other languages
Permanent link
https://hdl.handle.net/20.500.14178/3057
License

Full text of this result is licensed under: Creative Commons Uveďte původ 4.0 International

Show license terms

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publication-version-

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

About Repository

About This RepositoryResearch outputs typologyRequired metadataDisclaimerCC Linceses

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsWorkplacesBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionWorkplacesBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV