Přeskočit na obsah

Repozitář publikační činnosti

    • čeština
    • English
  • čeština 
    • čeština
    • English
  • Přihlásit se
Zobrazit záznam 
  •   Repozitář publikační činnosti UK
  • Vysokoškolské ústavy
  • Centrum pro otázky životního prostředí
  • Zobrazit záznam
  • Repozitář publikační činnosti UK
  • Vysokoškolské ústavy
  • Centrum pro otázky životního prostředí
  • Zobrazit záznam
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Myšlení budoucnosti a potřebnost transformativního přístupu ve vzdělávání

( Thinking of the future and the need for a transformative approach in education )

původní článek
Creative Commons License IconCreative Commons BY Icon
vydavatelská verze
  • žádná další verze
Thumbnail
File can be accessed.Získat publikaci
Autor
Macháčková Henderson, LauraORCiD Profile - 0000-0001-9711-6699WoS Profile - P-4588-2016Scopus Profile - 55318711200
Dlouhá, JanaORCiD Profile - 0000-0002-9660-5594WoS Profile - I-7773-2014Scopus Profile - 55939518800
Datum vydání
2021
Publikováno v
Envigogika
Ročník / Číslo vydání
16 (1)
ISBN / ISSN
ISSN: 1802-3061
Metadata
Zobrazit celý záznam
Kolekce
  • Centrum pro otázky životního prostředí

Tato publikace má vydavatelskou verzi s DOI 10.14712/18023061.621

Abstrakt
Článek se věnuje potřebě transformovat vzdělávání, aby se podpořila osobní angažovanost žáků potřebná k nastartování společenských změn k udržitelné budoucnosti. Autoři se zabývají perspektivou budoucnosti ve školním vzdělávání - ukazuje, jak bychom mohli podpořit studenty při překonávání apokalyptických vizí budoucnosti, a/nebo omezit spoléhání se na technokratická řešení, která je zbavují odpovědnosti, protože neposkytují žádný prostor pro představu o tom, jak je možné aktivně přispívat a spolupracovat na utváření budoucnosti. Zkoumáme způsoby, jak žáci mohou kriticky zpochybnit dogma, že "neexistuje alternativa" k současnému dominantnímu, sebezničujícímu systému, a poskytujeme přehled pedagogických přístupů, které podporují žáky v kritickém hodnocení vlastních hodnot a zapojují jejich představivost tak, že vytváří alternativní vize budoucnosti. Článek nabízí přehled o zdrojích, které poskytují inspirativní příklady k podnícení naší představivosti týkající se toho, co možné a co se již děje. Představuje aktivity, které jednotlivcům a pedagogům zprostředkují porozumění "imaginace" budoucnosti, a podpoří jejich reflexi sebe sama jakožto činitele změny.
 
This article addresses the need to transform education to ensure pupils' personal commitment required to fuel social transformation towards a sustainable future. The article explores how the future is addressed in school education, and how we might support students in going beyond imagining apocalyptic visions of the future, or technocratic solutions, both of which are disempowering as they provide no space for imagining and actively contributing to co-creating the future. We explore ways that pupils can critically question the dogma that "there is no alternative" to the current dominant, self-destructive system, and provide an overview of pedagogical approaches which support pupils to critically evaluate their values and engage their imaginations to create alternative visions of the future. The article offers a collection of resources that provides inspirational examples to ignite our imagination about what can and is already being done, and reflective activities to support individuals and educators to explore how and why we imagine the future with a view to encouraging self-perception as an agent of change.
Zobrazit v dalších jazycích
Klíčová slova
Vzdělávání pro udržitelný rozvoj, transformace, myšlení budoucnosti, představivost
 
Education for sustainable development, transformation, futures thinking, imagination
Zobrazit v dalších jazycích
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/3056
Licence

Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ 4.0 International

Zobrazit podmínky licence

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publication-version-

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV
 

 

O repozitáři

O tomto repozitářiAkceptované druhy výsledkůPovinné popisné údajePoučeníCC licence

Procházet

Vše v DSpaceKomunity a kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV