Přeskočit na obsah

Repozitář publikační činnosti

    • čeština
    • English
  • čeština 
    • čeština
    • English
  • Přihlásit se
Zobrazit záznam 
  •   Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Filozofická fakulta
  • Zobrazit záznam
  • Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Filozofická fakulta
  • Zobrazit záznam
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Closing Formulae of Central European Cantiones : Witnesses to Tradition and Functional Fluidity in Fifteenth-Century Bohemia

kapitola v kolektivní monografii
Creative Commons License IconCreative Commons BY IconCreative Commons NC Icon
vydavatelská verze
  • žádná další verze
Thumbnail
File can be accessed.Získat publikaci
Autor
Ciglbauer, JanORCiD Profile - 0000-0001-6968-4613WoS Profile - J-2037-2017Scopus Profile - 57191070390
Bradley, Catherine A.
Datum vydání
2024
Publikováno v
Music and Liturgy for the Benedicamus Domino c.800–1650
Nakladatel / Místo vydání
Brepols Publishers (Turnhout)
ISBN / ISSN
ISBN: 978-2-503-61486-1
Metadata
Zobrazit celý záznam
Kolekce
  • Filozofická fakulta

Tato publikace má vydavatelskou verzi s DOI 10.1484/M.EM-EB.5.143514

Abstrakt
This study focuses on the liturgical function of sacred songs preserved in 15th-century manuscripts of Bohemian provenance. The final parts of the songs usually reveal the occasions on which they were sung. Moreover, in the Bohemian manuscript tradition it is possible to compare the differences between the Catholic and the Utraquist use. The liturgical function is best seen in the genres of strophic Benedicamus and strophic introduction to lessons. A comparison of the copies of selected songs from different periods and stages in the development of the Utraquist liturgy shows a surprisingly high degree of preservation of pre-Hussite liturgical use in the period after 1430 to c.1500. The abandonment of the Benedicamus function, as illustrated by the removal of the formula "Benedicamus Domino", manifests itself first in the Czech texts and only after a period of conservatism also in the Latin texts. The manuscript tradition of around 1500 also documents an effort to preserve popular hymns for which there was no room in the newer conception of liturgy.
Klíčová slova
Cantio, Benedicamus Domino, Latin Song, Bohemia, Central Europe, Liturgy, Catholic, Utraquist
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/2887
Licence

Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně 4.0 International

Zobrazit podmínky licence

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publication-version-

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV
 

 

O repozitáři

O tomto repozitářiAkceptované druhy výsledkůPovinné popisné údajePoučeníCC licence

Procházet

Vše v DSpaceKomunity a kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV