Přeskočit na obsah

Repozitář publikační činnosti

    • čeština
    • English
  • čeština 
    • čeština
    • English
  • Přihlásit se
Zobrazit záznam 
  •   Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Filozofická fakulta
  • Zobrazit záznam
  • Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Filozofická fakulta
  • Zobrazit záznam
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Different fiction genres take children's memories to different places

původní článek
Creative Commons License IconCreative Commons BY Icon
vydavatelská verze
  • žádná další verze
Thumbnail
File can be accessed.Získat publikaci
Autor
Kuzmičová, AnežkaORCiD Profile - 0000-0001-9309-2343WoS Profile - AAD-5938-2019Scopus Profile - 55210765800
Cremin, Teresa
Datum vydání
2021
Publikováno v
Cambridge Journal of Education
Ročník / Číslo vydání
Neuveden (Neuveden)
ISBN / ISSN
ISSN: 0305-764X
ISBN / ISSN
eISSN: 1469-3577
Metadata
Zobrazit celý záznam
Kolekce
  • Filozofická fakulta

Tato publikace má vydavatelskou verzi s DOI 10.1080/0305764X.2021.1937523

Abstrakt
Fiction, more than expository text, nurtures intimate connections between text and the reader's life experiences. This dimension of reader response is underexplored in relation to children. Adapting methods from Empirical Literary Studies to educational research objectives, we employed the concept of 'remindings,' i.e. reminiscing prompted by text, in studying children's life-resonant responses to self-selected leisure books. Six workshops were run in primary classrooms during which participants (N = 148; age 8-11) engaged in remindings and mental imagery. Written remindings were then analysed for systematic variation across fiction book genres (Real-world vs. Fantasy; Relationships vs. Adventure). We found that Real-World Adventure books prompted remindings of discrete life events, while Real-World Relationships books prompted remindings of more diffuse experiences. Fantasy Adventure books were the least likely to prompt remindings. Further genre-baseddifferences emerged in the distribution of themes within remindings. We consider the consequences of these insights for supporting young readers.
Klíčová slova
reader response, primary school, genre, remindings, empirical literary studies
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/2873
Zobraz publikaci v dalších systémech
WOS:000673092300001
SCOPUS:2-s2.0-85110698690
Licence

Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ 4.0 International

Zobrazit podmínky licence

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publication-version-

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV
 

 

O repozitáři

O tomto repozitářiAkceptované druhy výsledkůPovinné popisné údajePoučeníCC licence

Procházet

Vše v DSpaceKomunity a kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV