Přeskočit na obsah

Repozitář publikační činnosti

    • čeština
    • English
  • čeština 
    • čeština
    • English
  • Přihlásit se
Zobrazit záznam 
  •   Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Filozofická fakulta
  • Zobrazit záznam
  • Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Filozofická fakulta
  • Zobrazit záznam
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Exploring children's embodied story experiences: a toolkit for research and practice

původní článek
Creative Commons License IconCreative Commons BY IconCreative Commons NC IconCreative Commons NC Icon
vydavatelská verze
  • žádná další verze
Thumbnail
File can be accessed.Získat publikaci
Autor
Kuzmičová, AnežkaORCiD Profile - 0000-0001-9309-2343WoS Profile - AAD-5938-2019Scopus Profile - 55210765800
Supa, MarkétaORCiD Profile - 0000-0002-4465-0238Scopus Profile - 57189073495
Segi Lukavská, JanaORCiD Profile - 0000-0001-7886-3306
Novák, Filip

Zobrazit další autory

Datum vydání
2022
Publikováno v
Literacy
Ročník / Číslo vydání
56 (4)
ISBN / ISSN
ISSN: 1741-4350
ISBN / ISSN
eISSN: 1741-4369
Metadata
Zobrazit celý záznam
Kolekce
  • Filozofická fakulta
  • Fakulta sociálních věd

Tato publikace má vydavatelskou verzi s DOI 10.1111/lit.12284

Abstrakt
Literacy research and practice are invigorated by evidence that stories enhance empathy and concentration. Both benefits are associated with attending to inner sensory states afforded by stories. Yet children are rarely asked about how stories, steeped as they are in characters' bodily actions, affect them in bodily terms. We have conducted a qualitative study inviting 9- to 12-year-olds (N = 19) to share their embodied story experiences. To this end, we developed a toolkit of story excerpts and activities supported with bespoke props that can be adopted in research but also in classrooms and other practice. The toolkit was tested in school-based focus groups (accompanied by in-class observations) and home-based individual interviews. We introduce the toolkit and discuss some of the key prerequisites of its use. Further, we present three main types of embodiment statements provided by our participants: what-statements about the trigger of one's embodied experience, how-statements about the sensory or motor quality of the experience and what-and-how statements combining both aspects. We consider the distinct potentials of these statement types for fostering children's embodied self-awareness and story awareness in educational settings and beyond.
Klíčová slova
children's experiences, embodiment, everyday literacies, literacy, methodology, multimodality, primary education, reader response, reading for pleasure, story
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/2871
Zobraz publikaci v dalších systémech
WOS:000778505000001
SCOPUS:2-s2.0-85127477864
Licence

Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Nezpracovávejte 4.0 International

Zobrazit podmínky licence

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publication-version-

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV
 

 

O repozitáři

O tomto repozitářiAkceptované druhy výsledkůPovinné popisné údajePoučeníCC licence

Procházet

Vše v DSpaceKomunity a kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV