Přeskočit na obsah

Repozitář publikační činnosti

    • čeština
    • English
  • čeština 
    • čeština
    • English
  • Přihlásit se
Zobrazit záznam 
  •   Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Fakulta sociálních věd
  • Zobrazit záznam
  • Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Fakulta sociálních věd
  • Zobrazit záznam
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Understanding users’ responses to disclosed vs. undisclosed customer service chatbots: a mixed methods study

původní článek
Creative Commons License IconCreative Commons BY Icon
vydavatelská verze
  • žádná další verze
Thumbnail
File can be accessed.Získat publikaci
Autor
van der Goot, Margot
Koubayová, NathalieORCiD Profile - 0000-0002-6741-0747
van Reijmersdal, Eva A.
Datum vydání
2024
Publikováno v
AI & Society
Ročník / Číslo vydání
39 (6)
ISBN / ISSN
ISSN: 0951-5666
ISBN / ISSN
eISSN: 1435-5655
Metadata
Zobrazit celý záznam
Kolekce
  • Fakulta sociálních věd

Tato publikace má vydavatelskou verzi s DOI 10.1007/s00146-023-01818-7

Abstrakt
Due to huge advancements in natural language processing (NLP) and machine learning, chatbots are gaining significance in the field of customer service. For users, it may be hard to distinguish whether they are communicating with a human or a chatbot. This brings ethical issues, as users have the right to know who or what they are interacting with (European Commission, 2022). One of the solutions is to include a disclosure at the start of the interaction (e.g., "this is a chatbot"). However, companies are reluctant to use disclosures, as consumers may perceive artificial agents as less knowledgeable and empathetic than their human counterparts (Luo et al., 2019). The current mixed methods study, combining qualitative interviews (n = 8) and a quantitative experiment (n = 194), delves into users' responses to a disclosed vs. undisclosed customer service chatbot, focusing on source orientation, anthropomorphism, and social presence. The qualitative interviews reveal that it is the willingness to help the customer and the friendly tone of voice that matters to the users, regardless of the artificial status of the customer care representative. The experiment did not show significant effects of the disclosure (vs. non-disclosure). Implications for research, legislators and businesses are discussed.
Klíčová slova
Anthropomorphism, Chatbots, Disclosure, Online customer care, Social presenceł, Source orientation
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/2758
Zobraz publikaci v dalších systémech
WOS:001136777300002
SCOPUS:2-s2.0-85181486233
Licence

Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ 4.0 International

Zobrazit podmínky licence

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publication-version-

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV
 

 

O repozitáři

O tomto repozitářiAkceptované druhy výsledkůPovinné popisné údajePoučeníCC licence

Procházet

Vše v DSpaceKomunity a kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV