Přeskočit na obsah

Repozitář publikační činnosti

    • čeština
    • English
  • čeština 
    • čeština
    • English
  • Přihlásit se
Zobrazit záznam 
  •   Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Pedagogická fakulta
  • Zobrazit záznam
  • Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Pedagogická fakulta
  • Zobrazit záznam
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Do kindergartens mitigate or exacerbate socioeconomic inequalities in language exposure? The case of home-based and kindergarten-based shared book reading activities in China

původní článek
Creative Commons License IconCreative Commons BY Icon
vydavatelská verze
  • žádná další verze
Thumbnail
File can be accessed.Získat publikaci
Autor
Cui, Shujing
Greger, DavidORCiD Profile - 0000-0002-1615-0404WoS Profile - I-5593-2017Scopus Profile - 26431965600
Datum vydání
2024
Publikováno v
Humanities & social sciences communications
Ročník / Číslo vydání
11 (1)
ISBN / ISSN
ISSN: 2662-9992
ISBN / ISSN
eISSN: 2662-9992
Metadata
Zobrazit celý záznam
Kolekce
  • Pedagogická fakulta

Tato publikace má vydavatelskou verzi s DOI 10.1057/s41599-024-03652-8

Abstrakt
Shared book reading is a well-established practice for boosting children's language exposure and enhancing early development at home and in child care settings. The present study examined the socioeconomic gaps in home-based and kindergarten-based shared book reading practices in China. The participants were 1095 parents and 111 teachers in 69 classes from kindergartens in Chongqing, China. Differences in terms of the quantity of both home-based and kindergarten-based shared book reading across SES spectrums were tested. Multi-level modelling was conducted to examine the factors associated with the quantity of home-based and kindergarten-based shared book reading. The results revealed that the socioeconomic gap in home-based shared book reading and the resultant language exposure were significant. Family SES and home literacy resources were associated with the quantity of home-based shared book reading and the availability of literacy resources in the classroom is associated with the quantity of kindergarten-based shared book reading. Kindergartens did not mitigate the socioeconomic inequities of language exposure related to shared book reading. Intervention programs shall focus on improving access to both home-based and kindergarten-based literacy materials.
Klíčová slova
shared book reading, socioeconomic gap, rural/urban kindergartens, Covid-19 study, word gap
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/2667
Zobraz publikaci v dalších systémech
WOS:001328964700004
SCOPUS:2-s2.0-85205875025
Licence

Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ 4.0 International

Zobrazit podmínky licence

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publication-version-

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV
 

 

O repozitáři

O tomto repozitářiAkceptované druhy výsledkůPovinné popisné údajePoučeníCC licence

Procházet

Vše v DSpaceKomunity a kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV