Přeskočit na obsah

Repozitář publikační činnosti

    • čeština
    • English
  • čeština 
    • čeština
    • English
  • Přihlásit se
Zobrazit záznam 
  •   Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Filozofická fakulta
  • Zobrazit záznam
  • Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Filozofická fakulta
  • Zobrazit záznam
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Benoy Kumar Sarkar’s positive Hindu sociology and political thought: legitimising strategies for the state and the nation

kapitola v kolektivní monografii
Creative Commons License IconCreative Commons BY IconCreative Commons NC IconCreative Commons NC Icon
vydavatelská verze
  • žádná další verze
Thumbnail
File can be accessed only after logging in.Přístupné po přihlášení
Autor
Hříbek, MartinORCiD Profile - 0000-0001-6941-8710
Poddighe, Elisabetta
Tiziana, Pontillo
Datum vydání
2023
Publikováno v
Resisting and justifying changes II: Testifying and legitimizing innovation in Indian and Ancient Greek Culture
Nakladatel / Místo vydání
Pisa University Press (Pisa)
ISBN / ISSN
ISBN: 978-88-333-9765-8
Metadata
Zobrazit celý záznam
Kolekce
  • Filozofická fakulta
Abstrakt
From early nineteenth century up until India's independence, colonial yet highly cosmopolitan Calcutta was a major centre of social and political innovation. Narratives of the past, critiques of the present, and debates on possible futures proliferated on the pages of vernacular as well as English press, often mixing religion freely with science and politics. The Bengali economist and sociologist Benoy Kumar Sarkar (1887-1949) belonged to the generation of Indian intelligentsia who sought to dismantle the British Empire by engaging on multiple fronts with their counterparts in interwar Germany. Since this widescale and intensive engagement, epitomised on a grand scale by Subhash Chandra Bose, and its legacy were to a great extent subdued after the Germany's Untergang, it has been only recently critically examined. Benoy Kumar Sarkar proposed a vision of India which was fiercely modernist yet, at the same time, deeply embedded in a tradition reinvented to that modernist end. Furthermore, he took it upon himself to do for India what August Comte and Max Weber had done for Europe, i.e., to resurrect a specific notion of positivism from diverse sources of the Hindu textual tradition and posit it as a precursor to a modern Hindu Sociology, itself a device of placing Bengal and India on the map of global geopolitics. This chapter is going to explore, through close reading, the legitimation strategies he employed for new resurgent India in relation to her past and to her European counterparts.
Klíčová slova
Benoy Kumar Sarkar, positivism, Hindu sociology, political thought, nationalism, transnationalism
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/2366
Licence

Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Nezpracovávejte 4.0 International

Zobrazit podmínky licence

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publication-version-

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV
 

 

O repozitáři

O tomto repozitářiAkceptované druhy výsledkůPovinné popisné údajePoučeníCC licence

Procházet

Vše v DSpaceKomunity a kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV