Přeskočit na obsah

Repozitář publikační činnosti

    • čeština
    • English
  • čeština 
    • čeština
    • English
  • Přihlásit se
Zobrazit záznam 
  •   Repozitář publikační činnosti UK
  • Vysokoškolské ústavy
  • Centrum pro otázky životního prostředí
  • Zobrazit záznam
  • Repozitář publikační činnosti UK
  • Vysokoškolské ústavy
  • Centrum pro otázky životního prostředí
  • Zobrazit záznam
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Východiska a teoretické koncepty projektu Školy pro budoucnost

( Background and theoretical concepts of the Schools for the Future project )

výzkumná zpráva
Creative Commons License IconCreative Commons BY IconCreative Commons ND Icon
vydavatelská verze
  • žádná další verze
Thumbnail
File can be accessed.Získat publikaci
Autor
Macháčková Henderson, LauraORCiD Profile - 0000-0001-9711-6699WoS Profile - P-4588-2016Scopus Profile - 55318711200
Dlouhá, JanaORCiD Profile - 0000-0002-9660-5594WoS Profile - I-7773-2014Scopus Profile - 55939518800
Datum vydání
2022
Nakladatel / Místo vydání
Univerzita Karlova, Centrum pro otázky životního prostředí (Praha)
ISBN / ISSN
ISBN: 978-80-87076-34-7
Metadata
Zobrazit celý záznam
Kolekce
  • Centrum pro otázky životního prostředí
Abstrakt
Výzvy a požadavky na všeobecnou transformaci vzdělávání, jež zaznívají v teoretických debatách, jsou často s nadšením prosazovány přímo v praxi - jak tomu bylo i v projektu Školy pro budoucnost. V tomto textu jsou představeny teoretické koncepty, ze kterých projekt vychází; je také diskutován jejich možný (teoretický) přínos pro český vzdělávací systém. Mezi hlavní principy tohoto typu výuky/učení patří především koncepty kreativních návyků mysli (Lucas, 2013) a kompetencí pro udržitelný rozvoj (UNESCO, 2017) - včetně srovnání těchto dvou konceptů (Henderson et al., 2021) a s důrazem na transformativní povahu učení (Dlouhá et al., 2021). Dále zde stručně popisujeme model participace Laury Lundyové (Lundy, 2007), koncept well-beingu (McLellan et al., 2012) a vysoce funkční třídy (CCE, 2012). Tato teoretická východiska byla v úvodu projektu představena jednotlivým aktérům tak, aby se jimi řídili při designu projektů i jednotlivých aktivit; byla také použita jako základ teoreticky založeného kódování v kvalitativním výzkumu (Dlouhá, Henderson, 2022).
 
Challenges and demands for a general transformation of education, which are voiced in theoretical debates, are often enthusiastically promoted directly in practice - as was the case in the Schools for the Future project. In this text, the theoretical concepts underlying the project are presented; their possible (theoretical) contribution to the Czech education system is also discussed. The main principles of this type of teaching/learning include, in particular, the concepts of creative habits of mind (Lucas, 2013) and competences for sustainable development (UNESCO, 2017) - including a comparison of these two concepts (Henderson et al., 2021) and with an emphasis on the transformative nature of learning (Dlouhá et al., 2021). In addition, we briefly describe Laura Lundy's model of participation (Lundy, 2007), the concept of well-being (McLellan et al., 2012) and high-functioning classrooms (CCE, 2012). These theoretical frameworks were introduced to individual actors at the beginning of the project to guide the design of projects and individual activities; they were also used as the basis for theory-based coding in the qualitative research (Long and Henderson, 2022).
Zobrazit v dalších jazycích
Klíčová slova
Kompetence, kreativní návyky mysli, transformativní učení, hlas dítěte, well-being
 
Competences, creative habits of mind, transformative learning, the voice of the child, well-being
Zobrazit v dalších jazycích
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/1852
Licence

Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ-Nezpracovávejte 4.0 International

Zobrazit podmínky licence

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publication-version-

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV
 

 

O repozitáři

O tomto repozitářiAkceptované druhy výsledkůPovinné popisné údajePoučeníCC licence

Procházet

Vše v DSpaceKomunity a kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV