Skip to main content

Research publications repository

    • čeština
    • English
  • English 
    • čeština
    • English
  • Login
View Item 
  •   CU Research Publications Repository
  • Vysokoškolské ústavy
  • Environment Center
  • View Item
  • CU Research Publications Repository
  • Vysokoškolské ústavy
  • Environment Center
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Východiska a teoretické koncepty projektu Školy pro budoucnost

( Background and theoretical concepts of the Schools for the Future project )

report
Creative Commons License IconCreative Commons BY IconCreative Commons ND Icon
published version
  • no other version
Thumbnail
File can be accessed.Get publication
Author
Macháčková Henderson, LauraORCiD Profile - 0000-0001-9711-6699WoS Profile - P-4588-2016Scopus Profile - 55318711200
Dlouhá, JanaORCiD Profile - 0000-0002-9660-5594WoS Profile - I-7773-2014Scopus Profile - 55939518800
Publication date
2022
Publisher / Publication place
Univerzita Karlova, Centrum pro otázky životního prostředí (Praha)
ISBN / ISSN
ISBN: 978-80-87076-34-7
Metadata
Show full item record
Collections
  • Environment Center
Abstract
Výzvy a požadavky na všeobecnou transformaci vzdělávání, jež zaznívají v teoretických debatách, jsou často s nadšením prosazovány přímo v praxi - jak tomu bylo i v projektu Školy pro budoucnost. V tomto textu jsou představeny teoretické koncepty, ze kterých projekt vychází; je také diskutován jejich možný (teoretický) přínos pro český vzdělávací systém. Mezi hlavní principy tohoto typu výuky/učení patří především koncepty kreativních návyků mysli (Lucas, 2013) a kompetencí pro udržitelný rozvoj (UNESCO, 2017) - včetně srovnání těchto dvou konceptů (Henderson et al., 2021) a s důrazem na transformativní povahu učení (Dlouhá et al., 2021). Dále zde stručně popisujeme model participace Laury Lundyové (Lundy, 2007), koncept well-beingu (McLellan et al., 2012) a vysoce funkční třídy (CCE, 2012). Tato teoretická východiska byla v úvodu projektu představena jednotlivým aktérům tak, aby se jimi řídili při designu projektů i jednotlivých aktivit; byla také použita jako základ teoreticky založeného kódování v kvalitativním výzkumu (Dlouhá, Henderson, 2022).
 
Challenges and demands for a general transformation of education, which are voiced in theoretical debates, are often enthusiastically promoted directly in practice - as was the case in the Schools for the Future project. In this text, the theoretical concepts underlying the project are presented; their possible (theoretical) contribution to the Czech education system is also discussed. The main principles of this type of teaching/learning include, in particular, the concepts of creative habits of mind (Lucas, 2013) and competences for sustainable development (UNESCO, 2017) - including a comparison of these two concepts (Henderson et al., 2021) and with an emphasis on the transformative nature of learning (Dlouhá et al., 2021). In addition, we briefly describe Laura Lundy's model of participation (Lundy, 2007), the concept of well-being (McLellan et al., 2012) and high-functioning classrooms (CCE, 2012). These theoretical frameworks were introduced to individual actors at the beginning of the project to guide the design of projects and individual activities; they were also used as the basis for theory-based coding in the qualitative research (Long and Henderson, 2022).
Show in other languages
Keywords
Kompetence, kreativní návyky mysli, transformativní učení, hlas dítěte, well-being
 
Competences, creative habits of mind, transformative learning, the voice of the child, well-being
Show in other languages
Permanent link
https://hdl.handle.net/20.500.14178/1852
License

Full text of this result is licensed under: Creative Commons Uveďte původ-Nezpracovávejte 4.0 International

Show license terms

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publication-version-

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

About Repository

About This RepositoryResearch outputs typologyRequired metadataDisclaimerCC Linceses

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsWorkplacesBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionWorkplacesBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV