Skip to main content

Research publications repository

    • čeština
    • English
  • English 
    • čeština
    • English
  • Login
View Item 
  •   CU Research Publications Repository
  • Vysokoškolské ústavy
  • Environment Center
  • View Item
  • CU Research Publications Repository
  • Vysokoškolské ústavy
  • Environment Center
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Využívání a posuzování kvality otevřených vzdělávacích zdrojů v kontextu vysokých škol: situace na Univerzitě Karlově

( Use and evaluation of the quality of open educational resources in the context of universities: the situation at Charles University )

original article
Creative Commons License IconCreative Commons BY Icon
published version
  • no other version
Thumbnail
File can be accessed.Get publication
Author
Petiška, Eduard
Pospíšilová, MarieORCiD Profile - 0000-0003-4218-8235WoS Profile - A-4729-2015Scopus Profile - 56104440000
Korhoňová, LucieORCiD Profile - 0000-0002-7895-7481
Dlouhý, JiříORCiD Profile - 0000-0002-5040-9395WoS Profile - I-7566-2014Scopus Profile - 56193033400

Show other authors

Publication date
2020
Published in
Envigogika
Volume / Issue
15 (1)
ISBN / ISSN
ISSN: 1802-3061
Metadata
Show full item record
Collections
  • Environment Center

This publication has a published version with DOI 10.14712/18023061.607

Abstract
Článek analyzuje současný stav a možnosti, které nabízí implementace otevřených vzděláva-cích zdrojů (OER) do vzdělávacího procesu v rámci vysokých škol, přičemž se zaměřuje na situaci na Univerzitě Karlově (UK). Nejprve je diskutována problematika OER v kontextu vysokého školství a posuzování kvality OER. Následně jsou prezentovány výsledky tematického výzkumu realizovaného v rámci UK zaměřeného na zmapování těchto zdrojů a analýzu vybraných aspektů kvality. Z výsledků plyne, že na UK jsou provozovány jako OER zejména wiki systémy. Nejlépe fungujícím wikisystémem, který má zároveň propracovaný systém zajišťování kvality, jsou pak WikiSkripta. Autoři zároveň naznačují,že stávající kritéria kvality vzdělávacích zdrojů je potřeba votevřeném prostředí modifi-kovat a přidat další, která budou reagovat na specifické vlastnosti těchto zdrojů, především jejich fluidní, včase proměnlivou povahu
 
The article analyzes the current state and possibilities offered by the use of the open educational resources (OER) within the educational process on the university level, focusing on the situation at Charles University. First, the issue of OER is discussed in the context of higher education and OER quality assessment. Subsequently, the results of thematic research carried out within Charles University focused on mapping these sources and analysis of selected aspects of their quality are presented. The results show that the main open educational resources used in Charles University are wiki systems. The best functioning wiki system, which also has a sophisticated quality assurance system, is "WikiSkripta". The authors also suggest that the existing criteria for the quality of educational resources need to be modified in an open environment and the new ones, those that reflect specific properties of these resources, especially their fluid, time-varying nature, should be added.
Show in other languages
Keywords
Otevřené vzdělávací zdroje, Univerzita Karlova, wiki systémy, kritéria kvality
 
Open educational resources, Charles University, wiki systems, quality criteria
Show in other languages
Permanent link
https://hdl.handle.net/20.500.14178/3064
License

Full text of this result is licensed under: Creative Commons Uveďte původ 4.0 International

Show license terms

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publication-version-

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

About Repository

About This RepositoryResearch outputs typologyRequired metadataDisclaimerCC Linceses

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsWorkplacesBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionWorkplacesBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV