Přeskočit na obsah

Repozitář publikační činnosti

    • čeština
    • English
  • čeština 
    • čeština
    • English
  • Přihlásit se
Zobrazit záznam 
  •   Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Pedagogická fakulta
  • Zobrazit záznam
  • Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Pedagogická fakulta
  • Zobrazit záznam
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Days After a Choice Is Made: Transitions to Professional and Vocational Upper Secondary Schools in Czechia

původní článek
Creative Commons License IconCreative Commons BY Icon
vydavatelská verze
  • žádná další verze
Thumbnail
File can be accessed.Získat publikaci
Autor
Dvořák, DominikORCiD Profile - 0000-0002-9333-1751Scopus Profile - 55907658100
Simonová, JaroslavaORCiD Profile - 0000-0001-6698-4012WoS Profile - D-4927-2017Scopus Profile - 55906899300
Vyhnálek, Jan
Gal, PetrORCiD Profile - 0000-0003-3095-6663

Zobrazit další autory

Datum vydání
2023
Publikováno v
Studia paedagogica
Ročník / Číslo vydání
27 (4)
ISBN / ISSN
ISSN: 1803-7437
ISBN / ISSN
eISSN: 2336-4521
Metadata
Zobrazit celý záznam
Kolekce
  • Pedagogická fakulta

Tato publikace má vydavatelskou verzi s DOI 10.5817/SP2022-4-1

Abstrakt
Researchers in the Czech Republic, as well as internationally, have traditionally studied the factors that contribute to the choice of upper secondary tracks and programs. Much less is known about the day-to-day experiences of the students in different tracks, particularly in professional/vocational tracks, and the possible mechanisms that produce the positive or negative outcomes of their schooling. We present the results of a prospective qualitative study of 22 students we followed from their last year of lower secondary school and through their first and second years in different tracks and schools. Data obtained in three waves of interviews were subjected to thematic analysis. Two major themes cutting across domains of daily routines, social relations, curriculum/learning, and the respondents' perception of curriculum/learning are described: school choice and professional/vocational specialization. The key findings are several important differences between the post-transitional experience of students in technical/professional and vocational programs. The study provides important insights into adolescent adjustment in various tracks of secondary schools in the post-socialist context.
Klíčová slova
upper secondary school, technical and vocational education, transition, qualitative longitudinal study, Czechia
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/2469
Licence

Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ 4.0 International

Zobrazit podmínky licence

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publication-version-

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV
 

 

O repozitáři

O tomto repozitářiAkceptované druhy výsledkůPovinné popisné údajePoučeníCC licence

Procházet

Vše v DSpaceKomunity a kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV