Přeskočit na obsah

Repozitář publikační činnosti

    • čeština
    • English
  • čeština 
    • čeština
    • English
  • Přihlásit se
Zobrazit záznam 
  •   Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Pedagogická fakulta
  • Zobrazit záznam
  • Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Pedagogická fakulta
  • Zobrazit záznam
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Development of gaming disorder: Underlying risk factors and complex temporal dynamics

původní článek
Creative Commons License IconCreative Commons BY Icon
vydavatelská verze
  • žádná další verze
Thumbnail
File can be accessed.Získat publikaci
Autor
Martoncik, Marcel
Ropovik, IvanORCiD Profile - 0000-0001-5222-1233WoS Profile - J-7404-2015Scopus Profile - 56095404500
Adamkovič, Matúš
Datum vydání
2024
Publikováno v
Computers in Human Behavior
Ročník / Číslo vydání
153 (Neuveden)
ISBN / ISSN
ISSN: 0747-5632
Metadata
Zobrazit celý záznam
Kolekce
  • Pedagogická fakulta

Tato publikace má vydavatelskou verzi s DOI 10.1016/j.chb.2023.108112

Abstrakt
Empirical studies on gaming disorder (GD) predominantly employ cross-sectional designs, offering limited insights into the development of GD. The existing longitudinal studies on the risk factors of GD often yield contradictory results and typically rely solely on baseline data to predict future states. The present study was specifically designed to describe and link developmental changes in risk factors and symptoms of GD. We surveyed a sample of intensively playing digital game players (N = 1301) across three data collection waves over a span of six months. The survey incorporated four different GD operationalizations and considered 13 previously identified risk and protective factors. We found that (1) trends in individual levels of stress, internet addiction, ADHD, and aggression/hostility were associated with the development of GD. (2) Internet addiction, social media addiction, escape motive, and anxiety showed consistent baseline connections to GD trends. (3) Notably, no differences were observed among participants' latent classes with distinct GD trajectories in terms of gender, age, gaming time, or the proportion of multiplayer gameplay. (4) GD symptoms exhibited slight but consistent negative aggregate trends. Participants with higher baseline GD levels generally displayed smaller shifts over time, suggesting the temporal stability of high symptom levels.
Klíčová slova
Gaming disorder, Symptoms, Risk factor, Protective factor, Longitudinal, Development,
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/2271
Zobraz publikaci v dalších systémech
WOS:001152795500001
SCOPUS:2-s2.0-85181710657
Licence

Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ 4.0 International

Zobrazit podmínky licence

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publication-version-

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV
 

 

O repozitáři

O tomto repozitářiAkceptované druhy výsledkůPovinné popisné údajePoučeníCC licence

Procházet

Vše v DSpaceKomunity a kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV