Blízké vztahy na akademické půdě : velké stanovisko 2025

Datum vydání
2025Nakladatel / Místo vydání
Unverzita Karlova (Praha)Metadata
Zobrazit celý záznamKolekce
Abstrakt
Vysoké školy hrají klíčovou roli ve společnosti - stát jim svěřuje zodpovědnost za vzdělávání, výzkum a naplňování takzvané třetí role, tedy šíření znalostí a dalších služeb směrem k širší společnosti. Aby mohly vysoké školy tyto úkoly efektivně plnit, zaměstnávají odborníky na různých pozicích a přijímají do studia osoby, které splní podmínky přijímacího řízení.Akademické prostředí je tradičně strukturováno hierarchicky, přičemž vztahy mezi jednotlivými aktéry vycházejí z definovaných rolí a přidělené moci. Přirozeně však na vysokých školách vznikají také mezilidské vztahy - na kolegiální úrovni, mezi studujícími navzájem či mezi studujícími a zaměstnanými osobami. Tyto vazby mohou být přínosné, protože podporují efektivnějšíspolupráci, snadnější integraci do akademického prostředí a silnější identifikaci s institucí. Mohou ovšem přinášet i rizika, neboť pokud se osobní zájmy účastníků dostanou do střetu s cíli a posláním instituce, mohou ohrozit její fungování a důvěryhodnost. Proto je nutné věnovat tomuto tématu pozornost a hledat rovnováhu mezi podporou zdravých vztahů a ochranou integrity a zájmů akademického prostředí.Předložený text se zaměřuje na problematiku blízkých vztahů a na eticky složité otázky, které mohou takové vztahy v akademickém prostředí vyvolávat. V pozicích ombudsmanek dvou největších veřejných vysokých škol v ČR se snažíme tyto otázky nejen identifikovat, ale také nastínit jejich šíři a podmíněnost v prostředí vysokých škol. Porozumění tématu v takovém rozsahu vnímáme jako nezbytný krok předcházející designu případných opatření, která budou na úrovni vysokých škol působit preventivně a účinně eliminovat především důsledky střetů zájmů vznikajících v kontextu navazování, udržování či zániku blízkých vztahů.
Klíčová slova
akademické prostředí, mezilidské vztahy
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/3270Licence
Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0 International