Přeskočit na obsah

Repozitář publikační činnosti

    • čeština
    • English
  • čeština 
    • čeština
    • English
  • Přihlásit se
Zobrazit záznam 
  •   Repozitář publikační činnosti UK
  • Rektorát
  • Kacelář rektorky
  • Zobrazit záznam
  • Repozitář publikační činnosti UK
  • Rektorát
  • Kacelář rektorky
  • Zobrazit záznam
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Blízké vztahy na akademické půdě : velké stanovisko 2025

necertifikovaná metodika
Creative Commons License IconCreative Commons BY IconCreative Commons SA Icon
cs
draft
  • žádná další verze
Thumbnail
File can be accessed.Získat publikaci
Autor
Janovičová, Eva
Šámalová, KateřinaORCiD Profile - 0000-0002-4818-158X
Blechová, Anna
Solis, NellaORCiD Profile - 0009-0004-1927-4017

Zobrazit další autory

Datum vydání
2025
Nakladatel / Místo vydání
Unverzita Karlova (Praha)
Metadata
Zobrazit celý záznam
Kolekce
  • Kacelář rektorky
Abstrakt
Vysoké školy hrají klíčovou roli ve společnosti - stát jim svěřuje zodpovědnost za vzdělávání, výzkum a naplňování takzvané třetí role, tedy šíření znalostí a dalších služeb směrem k širší společnosti. Aby mohly vysoké školy tyto úkoly efektivně plnit, zaměstnávají odborníky na různých pozicích a přijímají do studia osoby, které splní podmínky přijímacího řízení.Akademické prostředí je tradičně strukturováno hierarchicky, přičemž vztahy mezi jednotlivými aktéry vycházejí z definovaných rolí a přidělené moci. Přirozeně však na vysokých školách vznikají také mezilidské vztahy - na kolegiální úrovni, mezi studujícími navzájem či mezi studujícími a zaměstnanými osobami. Tyto vazby mohou být přínosné, protože podporují efektivnějšíspolupráci, snadnější integraci do akademického prostředí a silnější identifikaci s institucí. Mohou ovšem přinášet i rizika, neboť pokud se osobní zájmy účastníků dostanou do střetu s cíli a posláním instituce, mohou ohrozit její fungování a důvěryhodnost. Proto je nutné věnovat tomuto tématu pozornost a hledat rovnováhu mezi podporou zdravých vztahů a ochranou integrity a zájmů akademického prostředí.Předložený text se zaměřuje na problematiku blízkých vztahů a na eticky složité otázky, které mohou takové vztahy v akademickém prostředí vyvolávat. V pozicích ombudsmanek dvou největších veřejných vysokých škol v ČR se snažíme tyto otázky nejen identifikovat, ale také nastínit jejich šíři a podmíněnost v prostředí vysokých škol. Porozumění tématu v takovém rozsahu vnímáme jako nezbytný krok předcházející designu případných opatření, která budou na úrovni vysokých škol působit preventivně a účinně eliminovat především důsledky střetů zájmů vznikajících v kontextu navazování, udržování či zániku blízkých vztahů.
Klíčová slova
akademické prostředí, mezilidské vztahy
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/3270
Licence

Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0 International

Zobrazit podmínky licence

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publication-version-

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV
 

 

O repozitáři

O tomto repozitářiAkceptované druhy výsledkůPovinné popisné údajePoučeníCC licence

Procházet

Vše v DSpaceKomunity a kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV