Přeskočit na obsah

Repozitář publikační činnosti

    • čeština
    • English
  • čeština 
    • čeština
    • English
  • Přihlásit se
Zobrazit záznam 
  •   Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Filozofická fakulta
  • Zobrazit záznam
  • Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Filozofická fakulta
  • Zobrazit záznam
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Agonistic Spaces: Dissensus and Ethical Conflicts in Recent Irish Theatre

kapitola v kolektivní monografii
Creative Commons License IconCreative Commons BY Icon
en
vydavatelská verze
  • žádná další verze
Thumbnail
File can be accessed.Získat publikaci
Autor
Wallace, ClareORCiD Profile - 0000-0002-0977-2651WoS Profile - AAC-5821-2020Scopus Profile - 56727523200
O’Brien, Eugene
Fogarty, Anne
Datum vydání
2025
Publikováno v
The Routledge Companion to 21st Century Irish Writing
Nakladatel / Místo vydání
Routledge, part of the Taylor & Francis Group (Abingdon)
ISBN / ISSN
ISBN: 978-1-03-230496-0
Informace o financování
MSM//EH22_008/0004595
Metadata
Zobrazit celý záznam
Kolekce
  • Filozofická fakulta

Tato publikace má vydavatelskou verzi s DOI 10.4324/9781003305392-29

Abstrakt
This chapter explores agonistic encounters in Irish theatre. Positioning its discussion in relation to the wider Irish theatre context in the first decades of the twenty-first century, the chapter foregrounds three recent theatrical works: This Beautiful Village by Lisa Tierney-Keogh (2019, 2020), Home: Part One collectively created at the Abbey Theatre (2021) and The Saviour by Deirdre Kinahan (2021, 2023) as striking examples of the diverse ways current Irish theatre performs dissensual speech. The chapter highlights these works as embedded in and speaking to the socio-political environment of contemporary Ireland, while at the same time acknowledging the ways their reach was extended by their availability in online formats. The discussion draws on Jacques Rancière's notion of dissensus as 'a division inserted in "common sense": a dispute over what is given and about the frame within which we see something as given' (Rancière 2013, 69), alongside reflections on agonism in performance from Tony Fisher and Eve Katsouraki's 2017 edited volume, Performing Antagonism: Theatre, Performance and Radical Democracy and the work of political theorist Chantal Mouffe. In a twenty-first century moment marked by extraordinary social transformation, these works, I will argue, suggest the complex contours not only of Irish public discourse, but also of the role of theatre as a space of critically meaningful agonism.
Klíčová slova
Contemporary Irish drama, agonism, Lisa Tierney-Keogh, Deirdre Kinahan, Abbey Theatre, Jacques Rancière, Chantal Mouffe
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/3189
Licence

Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ 4.0 International

Zobrazit podmínky licence

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publication-version-

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV
 

 

O repozitáři

O tomto repozitářiAkceptované druhy výsledkůPovinné popisné údajePoučeníCC licence

Procházet

Vše v DSpaceKomunity a kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV