Přeskočit na obsah

Repozitář publikační činnosti

    • čeština
    • English
  • čeština 
    • čeština
    • English
  • Přihlásit se
Zobrazit záznam 
  •   Repozitář publikační činnosti UK
  • Vysokoškolské ústavy
  • Centrum pro otázky životního prostředí
  • Zobrazit záznam
  • Repozitář publikační činnosti UK
  • Vysokoškolské ústavy
  • Centrum pro otázky životního prostředí
  • Zobrazit záznam
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bottled or Tap Water? Factors Explaining Consumption and Measures to Promote Tap Water

původní článek
Creative Commons License IconCreative Commons BY Icon
vydavatelská verze
  • žádná další verze
Thumbnail
File can be accessed only after logging in.Přístupné po přihlášení
Autor
Zvěřinová, IvaORCiD Profile - 0000-0002-9440-0405WoS Profile - P-2008-2016Scopus Profile - 55345747500
Ščasný, MilanORCiD Profile - 0000-0001-5040-1281WoS Profile - F-7394-2012Scopus Profile - 6505843194
Otáhal, Jan
Datum vydání
2024
Publikováno v
Water
Ročník / Číslo vydání
16 (20)
ISBN / ISSN
ISSN: 2073-4441
ISBN / ISSN
eISSN: 2073-4441
Metadata
Zobrazit celý záznam
Kolekce
  • Centrum pro otázky životního prostředí

Tato publikace má vydavatelskou verzi s DOI 10.3390/w16203011

Abstrakt
The production and consumption of plastic bottled water have several negative environmental impacts worldwide. To identify the barriers and motivations for drinking tap and bottled water, we conducted a nationally representative questionnaire survey among 3411 respondents in the Czech Republic in 2022. People aged 18-34 are moderate consumers of bottled water and very frequent consumers of tap water. Bottled water consumption tends to be less frequent among people with a higher education, while tap water consumption is less frequent among people with lower incomes. The most important factors that explain the frequency of drinking bottled and tap water are taste perception, health concerns and habit. Health concerns about tap water and the unpleasant taste of tap water increase the consumption of bottled water. People with a strong habit of drinking tap water are less likely to consume bottled water. The constructs from the theory of planned behaviour were statistically significant. The results can guide decision-makers in promoting tap water to consumers. To encourage tap water drinking, we suggest measures to increase the availability of tap water in public places in conjunction with campaigns targeting the taste and health perception, as well as the habit, of drinking tap water.
Klíčová slova
tap water, bottled water, consumer behaviour, theory of planned behaviour, questionnaire survey,
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/3069
Zobraz publikaci v dalších systémech
WOS:001341433200001
SCOPUS:2-s2.0-85207326849
Licence

Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ 4.0 International

Zobrazit podmínky licence

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publication-version-

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV
 

 

O repozitáři

O tomto repozitářiAkceptované druhy výsledkůPovinné popisné údajePoučeníCC licence

Procházet

Vše v DSpaceKomunity a kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV